Manfaat Mandi Pagi..

Kadang kala sebelum ke kelas ada kawan kita yang tak mandi pagi. Berikut meupakan manfaat mandi pagi yang kita perlu tahu.

#1 Segar waktu pagi.

Mandi pagi membuatkan kita segar. Selain daripada itu, sifat segar dan sejuk dapat meningkatkan kelembapan dan kekenyalan kulit.

#2 Membantu mencegah hipertensi

Menurut seorang ahli hypnotherapy dari American Board of Hypnotherapy, Frederic Premji, mandi air sejuk dapat membantu mengurangkan risiko hipertensi. Selain dapat mengurangi risiko varises dan ia juga dapat mencegah pengerasan pembuluh darah. Ini dapat membuat aliran darah menjadi lancar.

#3 Meningkatkan sel darah putih

Sel darah putih dapat membantu kita menignkatkan sistem imunisasi badan kerana sel darah putih diperlukan oleh tubuh untuk melawan berbagai macam benda asing yang masuk ke dalam tubuh seperti virus dan bakteria.

#4 Meningkatkan mood

Jika anda segar, maka mood anda juga akan menjadi lebih positif.

#5 Menurunkan berat badan

Mandi pagi dapat membantu membakar lemak karena air sejuk yang digunakan untuk mandi akan mendorong lemak untuk mengunakan tenaga pembakaran yang dapat menghangatkan badan kita.

#6 Melancarkan metabolism badan

Menurut Dr. dr. Aru W. Sudoyo MD, dalam pandangan perubatan, mandi pagi dapat merangsang sistem peredaran darah dan saraf untuk menjadi lebih aktif. Mandi pagi mampu membangunkan tubuh yang sebelumnya dalam keadan rehat dengan menaikkan suhu tubuh hingga mencapai kestabilan selain jantung pun terpacu untuk berkerja, disamping adrenalin meningkat, pembuluh darah pun menjadi lancar hingga ke aliran kulit.

#7 Membantu menyihatkan rambut

Dengan mandi, kita akan kotoran di kepala yang kebiasannya berkumpul diatas kepala. Disamping itu juga, mandi pagi membantu menguatkan akar rambut sehingga rambut tidak mudah putus dan kusam.

Be the first to comment on "Manfaat Mandi Pagi.."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*