Tips Mudah Nak Kesan Tayar Kereta Botak

Pada pendapat korang, apa definisi tayar kereta tu dah botak? Mesti kebanyakan orang akan menjawab dengan meneliti tebal bunga tayar tu kan.

Cuba bayangkan, korang tengah syok bawa kereta nak pergi berjalan-jalan, tiba-tiba tayar pancit pulak. Lepas tu korang tengok bunga tayar masih tebal lagi? Tak ke hairan macam tu.

Sebenarnya, nak pastikan tayar kereta korang masih boleh guna lagi atau tak, ada beberapa aspek lagi yang korang kena teliti sama ada tayar tu boleh jalan jauh lagi, atau dah kena tukar, biar pun bunga tayar tu masih nampak tebal.

Berikut merupakan tips daripada seorang rakan yang memuat naik status FB beliau mengenai definisi tayar botak yang sebenar.

===========================================================================

Sumber: Facebook Akmal Amri

CARA MENGENAL TAYAR BOTAK

Bila sebut tayar botak, kita mesti terbayang tayar yang licin takde bunga macam kepala orang yang botak licin takde rambut.

Salah sebenarnya tu.

Semua tayar yang dah botak selalunya akan nampak masih penuh dengan bunga yang dalam, jadi kita kena tahu macam mana nak kenal tayar botak.

Apa maksud tayar botak?

Indikator botaknya tayar ialah pada jalur di tengah tayar, bukannya bunga yang melintang tu. Di antara jalur-jalur tengah tayar ni, ada penanda aras untuk kita tahu tahap kebotakan tayar.

Tayar botak = jalur tengah sama tinggi dengan penanda tu

Tengok gambar-gambar tayar di bawah menunjukkan tayar botak, tayar belum botak, dan tayar baharu.

Semoga bermanfaat.

 

1) TAYAR BOTAK. Jalur tengah tu sama tinggi dengan penanda botak. Nampak tak tayar botak pun masih penuh dengan bunga dan kalau kita tak tahu tengok, mesti ingat boleh pergi jauh lagi.

 

2) TAYAR BOTAK. Jalur sama tinggi dengan penanda. Nampak tak tayar ni guna penanda yang lain daripada tayar pertama tadi

 

3) Tayar belum botak, mungkin 30%. Tak lama dah ni kena tukar.

 

4) Tayar hampir botak. Mungkin 80-90% (tengok pada beberapa penanda tu). Kalau perasan, penanda di sebelah kiri tayar lebih menonjol berbanding penanda di sebelah kanan. Maknanya tayar ni haus lebih cepat di sebelah kiri, sebab alignment atau balancing tak betul. Atau mungkin sebab camber senget. Dinasihatkan untuk tukar terus dan cek camber. Plus, tayar nampak banyak crack petanda sudah tua.

 

5) TAYAR BARU. Begitu dalam sekali penanda botak tu ditenggelami oleh jalur tengah. Kalau tak bulatkan ni, mungkin susah nak nampak. Inilah tayar 0%. Boleh bandingkan dengan tayar-tayar lain dalam gambar sebelum ni.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *